התדרדרות הארץ
ניסינו לשנות את הארץ מבפנים - ונכשלנו. הגיעה העת לאלטרנטיבה     

הסיפורים הזוכים - תחרות הסיפור הקצר של "התדרדרות הארץ"
דבר השופטים: הסיפורים שהגיעו השנה לתחרות הם תמונת מראה הפוכה של השמרנות, המאובנות וההתדרדרות של התחרות המקורית. הסיפור הקצר מתגלה בהם כז'אנר הספרותי המרכזי של עידן הפייסבוק והקשב הקצר, אך בניגוד לקלישאה אין הדבר נובע משטחיות וקוצר דעת, אלא דווקא מדחיסות רעיונית, צורניות נועזת וחותכת, חתירה מהירה ללב העניין וללב הקורא בקידוח ישיר - וגם לא מעט חוצפה. מסתבר שמחוץ לדלתות שומרי הסף ברפובליקה הספרותית הצרה של ישראל צומחת פה ספרות פראית, מקורית ומעמיקה בקרקע המציאות והזמן, שלעומתה ספרותינו ה-"רשמית" נדמית כתקועה עמוק בעבר. בעיני חבר השופטים, עתיד הספרות העברית נראה מבטיח, מרגש, ורלוונטי מאי פעם. מי היה מאמין - הולך ועולה הדור
מאת: יש שופטים בירושלים
תגלית ספרותית  (מקור)


הכרזת התחרות

תחרות הסיפור הקצר שלא זכה של "התדרדרות הארץ"
תחרות יוקרתית שבה לא זכה סיפור בעל ערך כבר עשר שנים



הזוכים בתחרות

מקום שלישי בתחרות הסיפור הקצר של התדרדרות הארץ: "הנשיקה עם החילונית"
נימוקי השופטים: "הנשיקה עם החילונית" הוא סיפור שמשלב את האקספרימנטלי עם המרגש לכדי עיסוק עקרוני בקשר בין השניים - ובמחיר של האקספרימנטליות, בכוחה ובחולשותיה. הסיפור מתחפש למניפסט ארספואטי, שמגיע עד לכדי המשגה תיאורטית, אך מתברר בסופו כסיפור אישי במפגיע, של מי שחייו הם יצירתו, ואין לו קיום מחוץ לה, ולכן חשבון הנפש שלו - כולל חשבון חייו הרומנטיים - הוא חשבון יצירתי. יותר מכל, זהו סיפור של קשר בין תרבויות - התרבות החילונית והתרבות הדתית - כשנפתולי הקשר הזה וכישלונותיו מייצגים את המצב היהודי. וגם את המצב העיגולי.

מקום שני בתחרות הסיפור הקצר של התדרדרות הארץ: "ויקרא"
נימוקי השופטים: "ויקרא" הוא הטקסט הקרוב ביותר לספר מקראי חדש שנראה במקומותינו מזה זמן רב, אך באותה מידה ניתן לראות בו את הדבר הקרוב ביותר למדע בדיוני יהודי. זהו סיפור מקראי-עתידני בן חמישה פרקים, המדגימים כיצד ניתן לכתוב סיפורת עכשווית לחלוטין בסוגות תנ"כיות מרכזיות - חוק, פרוזה, שירה, קינה, היסטוריוגרפיה - שמצטברות לנבואה טכנולוגית מצמררת. זהו הסיפור היומרני ביותר שנשלח לתחרות, והעיסוק שלו בתימות פרדיגמטיות של התרבות הולמת היטב את הבחירה שלו בצורה הגדולה והקלאסית ביותר שהפיקה תרבותינו. בכך הוא משחזר בזעיר אנפין הישג מהסוג של הברית החדשה: בריאת מיתוס חדש מתוך קברו של המיתוס הישן.

מקום ראשון בתחרות הסיפור הקצר של התדרדרות הארץ: "גאוגרפיה היא עניין של פורנוגרפיה"
נימוקי השופטים: "גאוגרפיה היא עניין של פורנוגרפיה" הוא דיווח חי מזירת הקרב העכשווית ביחסי המינים - אתרי ההיכרויות, שלכאורה נכתב בזמן אמת בעת פרסום התחרות בערב פסח. המציאות הישראלית הרחבה, מחוץ למדינת "הארץ", משתקפת בו כעירבוב עז של מסורתיות עם מתירנות וחילוניות עם צדקנות - שמייצר בתורו אידיאולוגיה חדשה ונועזת, מינית ודתית כאחד. כשחג הפסח הופך לחג הפורנו, וההיסטוריה האישית של המיניות מתנגשת עם ההווה הטכנולוגי המתסכל, והנמלים מזכירות את בני ישראל במצרים, והשדיים את הישיבה, וזרם התודעה הולך ומתערבל וחג סביב עצמו במהירות גוברת - הסיפור מגיע לחג חירות גברי חדש במרכז ההוריקן, בעין הסערה.
תרבות וספרות